תרבות הצריכה: מה צופן לנו בשנת 2020?

רבות נאמר על תרבות הצריכה הישראלית, על הקלות שבה אנשים מבצעים רכישות גדולות, על הפריטים שמגיעים אלינו היישר מסין ועולים שקלים בודדים (אך כרוכים במחירים חברתיים וסביבתיים) ועד לעליית המחירים הגבוהה בישראל. אבל מה צופנת לנו שנת 2020? נדון על כך במאמר שלפניכם.

צרכנות בקרב בעלי עסקים

ידוע כי בעלי עסקים מתנהלים באופן שונה מאשר האדם הפרטי, ועל כן חשוב להעניק התייחסות גם לתרבות הצריכה העסקית. ניכר כי בשנה הקרובה, תהיינה עדיפות להשכרת פריטים ומוצרים מאשר רכישתם. למשל לא מעט בעלי עסקים יעדיפו לשכור רכבים לעובדיהם מאשר לרכוש רכבי חברה. כמו כן, את הכנסים הגדולים יחליפו הרצאות קטנות וממוקדות, בהן תהיה עדיפות להשכרת מקרנים איכותיים ומקצועיים, מאשר מסכים יקרים.

מלבד זאת, נדמה כי התקציבים הגדולים של העסקים והארגונים יושקעו דווקא בשיווק הדיגיטלי, כמו בקידום אתרים אורגני או בשיווק ברשתות החברתיות, ולו כי מדובר באחד מאפיקי השיווק המניבים והמוצלחים ביותר.

הזמנות אונליין IN, רכישה פיזית OUT

זה לא סוד שהצרכנות האינטרנטית עלתה באופן משמעותי, זאת בשל מגוון היתרונות שטמונים ברכישה מקוונת. עם זאת, נדמה שבשנה הקרובה (ובשנים שלאחריה), פחות אנשים יגיעו אל הקניון ומרכזי הקניות, ויעדיפו לבצע את מלוא רכישותיהם באמצעות הרשת, בין אם מדובר במוצרי צריכה בסיסיים, מתנה לבני הזוג, או רכישת פריטי מותרות.

רכישות אונליין לא רק מקלות את תהליך הרכישה, אלא שהן עשויות להיות זולות יותר במקרים מסוימים, זאת משום שעלויות האתר זולות יותר מהעלויות של חנות פיזית והעסקת אנשי מכירות.

תרבות הצריכה

אפס פסולת

בשנה האחרונה המודעות כלפי איכות הסביבה גדלה, ורבים הפכו מודעים לרכישות אקולוגיות ולשמירה על איכות הסביבה. אחד הזרמים המובילים בתחום הוא "אפס פסולת", משמע לייצר כמה שפחות פסולת ביתית. המגמה הזו תוביל רבים למחזר פריטים, להעביר מוצרים מאחד לשני ובכך לצמצם את הצריכה ואת ייצור הפסולת היום יומי. כיום ניתן לראות זאת בבהירות בכל הנוגע לרכישת בגדי יד שנייה, שיפוץ רהיטים ישנים וקבוצות פייסבוק כמו "אגורה", שמעודדות מסירת פריטים ומוצרים שונים.

לצד זה, נציין כי גם בתעשיית החתונות ישנה מגמה זהה, החל מכלות שמעבירות ביניהן אלמנטים דקורטיביים לעיצוב מרכזי שולחן (שמראש הוכנו מחומרים ממוחזרים), ועד לרכישת שמלות כלה יד שניה.

שנסכם?

עם מבט אל העתיד, בהחלט ניתן לומר שתרבות הצריכה עשויה להשתנות, ואולי השינוי המיוחל לא יקרה כל כך מהר, אבל ללא ספק נראה את ניצני השינוי כבר בשנה הקרובה. שימוש בחומרים ממוחזרים, רכישת פריטי יד שנייה ועדיפות לבצע השכרה במקום רכישה – כל אלה יחכו לנו בשנה הקרובה וסביר להניח שגם בשנים שלאחר מכן.