צריכת פחמימות: יתרונות וחסרונות

צריכת פחמימות: יתרונות וחסרונות

למרות שדיאטנים מזהירים מצריכה מרובה של פחמימות, חשוב לדעת כי פחמימה נחשבת מרכיב חיוני  לגוף האדם ולבניית גופם של בעלי החיים. פחמימה היא תרכובת אורגנית שכיחה שמספקת אנרגיה ליצורים חיים, בונה את הגוף, מכילה גליקוזה (חומר תורשתי) וחומצות גרעין חיוניות שמרכיבות את הד.נ.א של כלל היצורים החיים. אבל מדוע דיאטה דלת פחמימות נחשבת יעילה להורדה במשקל? ומה החסרונות של חיים ללא פחמימות?

דיאטת ללא פחמימות – למי זה מתאים?

לפני שנסביר על היתרונות והחסרונות של צריכת פחמימות, חשוב לדעת כי אנשים שמתאמנים ורוצים לבנות מסת שריר, יבחרו בדרך כלל בדיאטה שיש בה יותר חלבונים מפחמימות, משום שחלבונים נחשבים מעולים לבניית מסת שריר. גם מי שרוצה להוריד במשקל, יוכל לבחור בדיאטה יעילה ומזינה שאין בה הרבה פחמימות תוך הנאה מלא מעט יתרונות לטווח הקצר. כמו כן, ניתן למצוא אבקת חלבון עם כמות נמוכה של פחמימות, לצד מאכלים נוספים נטולי פחמימה.

צריכת פחמימות

יתרונות של אכילת פחמימות

יש מספר יתרונות בעת בחירת דיאטת נטולת פחמימות והן:

הורדה במשקל במהירות

מי שיבחר להוריד את כמות הפחמימה מהתפריט היומי שלו, יוריד במשקל באופן מהיר יחסית ובטווח קצר. לכן דיאטה כזאת נחשבת פופולארית במיוחד. תפריט מתזונאית מקצועית שיכלול יותר חלבונים מפחמימות: מתאים למי שרוצה להוריד במשקל במהירות.  ובכול זאת יש לבצע את הדיאטה בצורה מבוקרת.

יעילות  גבוהה

במחקרים שונים נבדקה יעילותה של דיאטה ללא פחמימות מול דיאטות אחרות דלות קלוריות. על פי המחקרים, נמצא כי נשים במשקל גבוה הורידו ממשקלן במהירות יותר מאשר בדיאטות אחרות שניסו. המחקר בוצע על נשים במשקל יתר שקיבלו תפריט שמכיל 1200 קלוריות ביום. התוצאה הובילה להורדה מהירה במשקל.

ירידה בהיקף המותניים

יתרון נוסף של הגבלה בצריכת פחמימות היא הורדה באחוזי שומן דווקא באוזר המותניים – אזור שנשים וגברים מקווים שיהיה רזה וחטוב. הירידה במשקל במותניים הייתה מהירה יחסית. לכן דיאטה כזאת תתאים למי שמתכונן לאירוע חשוב ורוצה להשיל במשקל באופן מהיר.

חסרונות של חיים ללא פחמימות

מי שיבחר להוציא את הפחמימות מחייו, יתקל בלא מעט חסרונות והם:

בעיות בריאותיות

דיאטה ללא פחמימות אינה יכולה להמשך זמן רב משום שמי שיתנסה בה לאורך זמן: ירגיש חולשה, כאבי ראש וסחרחורות. בשל כך עליה להיות מותאמת אישית ופרטנית.

חוסר יעילות לטווח קצר

הורדת פחמימות מהתפריט לא תהיה יעילה לטווח קצר משום שהגוף שלנו ידרוש עם הזמן את הפחמימה החיונית לקיומו. לכן היא מתאימה יותר כדיאטת בזק לטווח קצר בלבד.

התפתחות אנורקסיה

מפני שהורדת פחמימות מסדר היום גורמת להתמקדות במזונות ספציפיים בלבד, ישנה יותר נטייה לפתח אנורקסיה כאשר בוחרים בדיאטת פחמימות.

לסיכום, הגבלת פחמימות בתפריט היומי, זה דבר שיש לעשות מידי בפעם. ובכול זאת אין להוריד את הפחמימות לחלוטין מסדר היום, משום שמדובר במרכיב חיוני ודרוש עבור תפקוד גוף האדם.