3 טיפים לשמירה על חיים בריאים בגיל מבוגר

3 טיפים לשמירה על חיים בריאים בגיל מבוגר

מצבנו מעולם לא היה טוב יותר, בכל הנוגע לידע ואפשרויות שעומדים לרשותנו, לשם שמירה על חיים בריאים בגיל מבוגר. במאמר זה, בחרנו להתמקד בשלושה עקרונות על רבי עוצמה לכך:

שמירה על כושר מנטאלי

תרגול קוגנטיבי הוא היבט של "כושר ", שנוטים לעתים להזניח. ידוע שהוא עשוי לעכב התפתחות דמנציה ואלצהיימר, גם אם לא הוכח שביכולתו למונעם. נזכיר, שבשונה ממיחושים גופניים רבים, דמנציה משפיעה באופן דרמטי על חיי החולה. מצב זה, דרוש לחשוב מראש על היבטים כבדי משקל כמו ייפוי כח ואפוטרופסות. עם החמרתו, הוא עשוי לדרוש להשקיע מחשבה על ייפוי כוח מתמשך (ייפוי כוח שנועד למצב, בו מייפה הכוח אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו). אמצעי מנע פשוט, מהנה ומומלץ, הוא למצוא תרגולים מנטאליים שמוצאים חן בעיניך. אלה יכולים להיות תרגולים שעיקרם מנטאלי, דוגמת קריאה או נגינה או תרגולים מבוססי ספורט, שמציבים אתגרי זיכרון (טאיצ'י למשל) או אתגרי קואורדינציה (נאמר טניס). אגב, למידת דברים חדשים היא דרך מצוינת לתרגל את ההכרה ובהחלט אפשרית גם בגיל מבוגר.

להירגע

נכון – לא פשוט להפסיק את כל ה"לחץ" בו רובנו חיים. עם זאת, בהחלט ניתן וכדאי להשקיע לאורך זמן ולצמצם אותו. Stress מכונה "הרוצח השקט", אבל אין כל סיבה להניח לו לנצח ככה סתם. להרגלים ותרגולים השפעה מצטברת. ההרגל להתעצבן על כל נהג שעוקף אותך בפראות, הורס את בריאותך לאט ובוודאות. גם השקעה בכיוון ההפוך, תניב פירות ובאותה צורה: לאט אבל בוודאות. כך גם תרגולים שמסייעים להירגע כמו צ'יקונג או שיטת פלדנקרייז. מעל הכל, הטיפ רב העוצמה ביותר כנגד מתח וחרדות, הוא למצוא את אותה ראיית עולם, אשר שמה עבורכם את הדברים בפרופורציה. ללא "מבט על" שכזה, קל להיגרר שוב ושוב לשיתוף פעולה הרסני עם מפלצת ה"לחץ".

חיזוק הרגליים

אחת הרעות החולות של החיים המודרניים מבחינה בריאותית, היא הישיבה הממושכת – בלימודים, בעבודה, מול טלביזיות ומחשבים. מדובר בהיקפי ישיבה ארוכים באופן לא טבעי לגוף, אשר מחמירים במיוחד בישיבה על כיסא או כורסא, לעומת ישיבה על הרצפה כנהוג במזרח. ישיבה על רצפה או עמידה, מעודדים ומקלים על שינויי תנוחה. הפאסיביות של הישיבה המערבית לעומת זאת, מחלישה את הרגליים (שרירים ועצמות) ובמידה פחותה אך לא זניחה, גם את שריר הלב. בגיל מבוגר, שני אלה הם במילא נקודות תורפה שכדאי דווקא לחזק. אז מה עושים? מצמצמים זמן ישיבה מול הטלוויזיה ומול המחשב עומדים (יש שולחנות ייעודיים לכך. נכון, הם אינם זולים. האם הוצאות על מחלת לב ושברי מאמץ זולות יותר?). כמו כן, כמעט כל תחום ספורט שתמצא, מחזק גם את הרגליים.

לסיכום

להירגע, לקום, להפעיל את הראש ואת הרגליים וכבר יש לכם מפתחות חזקים, לחיים בריאים.

סגירת תפריט